familjenforssell

Inlägg publicerade under kategorin Äta gott

Av Janet Forssell - 27 september 2021 08:44

Dag 13
Sista dagen är kommen innan vi beger oss hem.
Åt frukost och prata lite med värdparet ,måste säga Google translate är en guldgåva då språket inte funkar de är ett så trevligt och hjälpsamt par som fixar och trixar. Men nu Jolly. Kan säga att vi fick långa näsor när där var stängt stod en lapp på dörren med ett telefonnummer Billy ringde men telefonsvarare. Till sist fick jag fatt i en kvinna som berätta att vi kunde gå in till produktionen ,en sten föll ner från våra hjärtan då en av ägarnas nära vän kunde hjälpa oss ,även där fick vi nytta av Google translate då han bara kunde Franska. Och även här fick vi njuta av att pröva deras supergoda Champagne med väldigt bra priser. Blev en hel del då vi även lovat att köpa lite till en nära vän. Sen fick det vara nog ,Billy var väldigt nervös att vi handlat för mycket och inte skulle få plats i bilen vi har dock bara en liten Audi A3 haha. Lämna bilen hemma och tog en heldag i Epernay kan säga fast man har ätit och druckit gott så förbränner man nog en hel del i dessa enorma uppförsbackar. Så ni som bestiger Kebnekajse är det en lätt match jämfört med Epernay ( skoja nog lite har inte bestigit Kebnekajse ). Avsluta kvällen med La Pomme d?or. Avslutar oxså vår resa här som har varit helt underbar.

Av Janet Forssell - 25 september 2021 23:46

Dag 12.
Efter en fantastik frukost bar det iväg till olika champagne hus. Första området blir Oger. Och första stället blev Chinchilla P&F där fick vi smaka ett naturvin utan socker ett litet champagnehus men det
låg ändå på 10e plats av 15 hus enligt svensken Andreas som är expert på champagne. Andra huset blev Dubois-Clary en gammal liten söt tant som bjöd på champagne och spettkaka mycket gott ihop oxså väldigt god champagne. Då språket inte är så lätt när vi inte kan Franska och Fransmän inte kan engelska så är det tur det finns Google translate och det var även tanten proffs på. Så fick bli ett par flaskor därifrån med. Sista stället i Orger och innan lunch blev Voirin Jumel ,ingen favorit fick betala för provningen och den höjde inte i skyarna till det dyra priset. Efter Croque monsieur och chillimarinerade Sardiner(supergott) drog vi vidare till Ey väldigt många champagnehus hade stängt mycket beror på grund av Covid19 då restaurangerna har haft stängt följden till att just nu är det full gång med druvplockning så producenterna är oxså ute och plockar.
Men vi hitta ett som vi var väldigt glada för super god champagne med mycket syra och inget tillsatt socker. Blev även några flaskor på L.Bernard-pitor Vidare till ett av våra favorit ställe som vi var för tre år sedan Alexander Coson även kallad bonden. Tänka sig där blir man aldrig besviken fick även bli en 3liters mest för att flaskan är så exklusiv. Tanken var att köra tillbaka till Epernay där vi bor men då bara dök Herbert-Beafort upp stället som jag har sett i champagne gruppen på Facebook Tack för tipset väldigt mjuk fin champagne. Men sedan fick det vara nog måste ju få plats med några flaskor från vårt allra bästa ställe Jolly men det får bli i morgon nu hem för en stuns vila innan restaurangbesök på Au petit fourneau.som vi hade förbokat ,hopplöst att få ett bord annars. Är ni i Epernay så boka detta hemtrevliga stället med god mat där man får en iPad som man bokar genom. Dessutom är ägaren en riktig gladklimp som babblar mycket och kan bra engelska.

Av Janet Forssell - 24 september 2021 13:27

Dag 11
Dags att packa ner för denna staden och ge oss iväg till vårt sista mål Champagne. Väl framme till b&b i Epernay så blev vi väldigt välkomna av paret ett supermysigt och bra boende. Kvällen fick bli en Italiensk restaurang då allt var fullbokat så där en onsdag. Maten var mycket bra ,träffa även två Holländare som bjöd oss på champagne de var där för att pröva champagne eftersom de var producenter.

Av Janet Forssell - 23 september 2021 19:16

Dag 10
Ny dag med nya äventyr i Lyon på med sketcher skor och värktabletter och promenixa till en del av Lyon,målet var en Saluhall väl framme blev båda två lite paffa vi trodde det skulle vara som i Budapest med hängande kycklingar...... istället var det en väl organiserad saluhall med många exklusiva restauranger och delikatesser. Efter en runda bestämde vi oss för att ta en Ostronplatå. Ångrar inte stora fina goda Ostron. Traska tillbaka hela vägen till båten dressa om och iväg till nästa äventyr i Lyon men nu upp till toppen för att tillbringa en Guid Michellen restaurang Les Lodges. Tur vi hade gått om tur så vi hann med pauser det var en kämpig tripp med många trapper upp. Men säger bara My Gud vilken vy över Lyon . Perfekt ställe att fria på haha. Vilken besvikelse på Les Lodge ,har varit på ett flertal andra men denna var absolut inget att skryta med ,hade verkligen sett fram emot att få njuta av en avsmakningsmeny med vinpaket. Men inget av det var någon höjdare lite mat med få rätter och snacka inte om vinet det var typ en klunk alltså inte ens ett halvt glas. Så 4500kr för nästan ingenting. Men vi fick njuta av tillbaka vägen istället med en fin stad.

Av Janet Forssell - 19 september 2021 23:28

Dag 7
Idag blev vår andra dag att besöka vingårdar upp till pauiliac . Inte nog att det regna idag så har väldigt många gårdar stängt på Lördagar.
Men ett par blev det ändå.Det är många gårdar som köper upp från andra odlare och hjälper dem att sälja vinet till konsumenter. Skall bli spännande att få smaka av dessa vinerna en dag .
Kvällen blev lugn och vi hitta en restaurang i Tripadvisor som låg i närheten där vi bor i Merignac.Blev ett väldigt bra val.

Le Suffle

Av Janet Forssell - 18 september 2021 19:56

Dag 6 Vakna hyfsad tid åt enkel frukost tog ett bad i poolen och boka nästa boende i Lyon blev en båt i 2arr området. Måste pröva något nytt. Nu iväg till vårt första vindistrikt Sant Emilon . Väldigt svårt att hitta parkering ,inte som i Champagne där vingårdarna ligger utspritt och du kan handla och smaka på vinerna där. Här ligger de kända gårdarna tätt och du köper oftast i vinbutiker. Hur som helst börja vi med en lunch Grillade Gambas för mig och Billy tog en fantastisk biff med Gorgonzola och fantastiskt perfekta pommes,allt var supergott med två goda glas vin, ett rött Chateau Mauvinon från 2016 och ett vitt från Chateau Frontenille Skulle ni komma hit för att köpa viner finns en shop vid turistbutiken som har 350 olika röda viner. Vi handla på oss lite kom även in i en vinbutik där vi fick smaka på några fantastiska viner. På vägen hem blev det två avstickare. Första stället blev en vingård vars namn Candale . Chateau De Candale 2016 var mycket smakrikt smed en stark karaktär som kan lagras 10-15 år supergott.
Av vår värd blev vi rekommenderade att besöka en vingård Château Pipear. Han hade egentligen stängt men när vi förklara att vi inte kommer komma tillbaka lät han oss både smaka och köpa viner,fast han skulle vara borta om 15 minuter. Mycket trevlig och kunde bra engelska. Det blev en magnum från 2014 två lagringsviner och ett par vardagsviner. På vägen hem stack jag in snabbt på Lidl för att handla lite frukost. Det jag verkligen har lagt märke till i Frankrike skillnad från Sverige är att i Frankrike måste man ha munskydd men kan stå in på en och flåsa ,pussas välkomna är okej ,föredrar som i Sverige att vi inte behöver ha munskydd men håller avstånd och kanske inte kramas och tar i hand. På kvällen tog vi tåget in till Bordeaux här var det livat och glatt märktes det var fredag , vi gamlingar fick göra som ungdomarna pröva pubarna. Blev dock en middag med på torget där vi blev underhållande med musik och dans. Hemma 03.30 hihi

Fantastiska viner

Av Janet Forssell - 25 december 2018 04:44

Lunch
Gick ner och åt en lunch i närheten av hotellet området Sukhumvit superb mat ?vandra vidare och tog tåget till Mbt köpcentra blev inte speciellt överraskade ,dyrt var där. Lite möra åkte vi hem och tog en liten power nap. Sen fick vi lyxa till med en och en halvtimmes spa på hotellet
James och jag rösta på en Mexikansk restaurang Dyr men super gott
Nu god natt?

Spa på hotellet

Bästa kött på El Gaucho?

Av Janet Forssell - 2 december 2018 19:39

☔️

Helst skulle man vilja ha en dag med glittrande snöflingor som ramla ner på en 🌨. Men istället blev det ett grått tråkigt väder med regn☔️

Vi gick ändå ner en tur till Malmö på en mysig restaurang på Stora Nygatan och åt en räkhamburgare .

Väldigt god med friterade knapriga räkor

Hej! I den här bloggen kommer ni får se vad som händer i familjen Forssells liv, Janet, Billy, Felicia och James!
Vi bor i ett hus i en by som kalls för Vellinge, utanför Malmö.
På den här bloggen kommer ni få se vad som pågår på salongen Lady & Ka