familjenforssell

Direktlänk till inlägg 15 januari 2019

Koh Lipe

Av Janet Forssell - 15 januari 2019 05:49

Dag 17-21
Efter gårdagens strul så kom vi äntligen till den omtalade ön Ko Lipe. Båten tog ca 1 1/2 timme med mycket gungande,som jag inte gillar precis ,men det gick som tur var bra. Lite annorlunda att komma till en ö i Thailand från Malaysia . Väl framme på ön måste pass visas.
Bungalow som vi skulle bo på var som jag trodde väldigt enkel ,ingen AC bara fläkt ,man spola inte utan fick hälla vatten i toastolen. Det som är mycket speciellt i Thailand är att det finns toadusch vid alla toaletter. Klockan var inte så mycket så vi byta om och la oss på stranden . Sanden känns verkligen som att gå i mjöl, vattnet helt turkost och ca 34 g. Detta var verkligen en paradis ö som vi skall tillbringa 6 dagar på . På kvällen gick vi längs en Walkingstreet med många restauranger och butiker. Vi åt som vanligt gott . Idag tog jag min efterlängtade fisk som Pa i Sverige bjudit oss på . Så god med kokossås .
Billy och jag bestämde oss att vi skulle gå på morgonen innan frukost så dagen efter gick vi alla tre gick till Sunset beach ,roligt att upptäcka olika delar av ön fast den inte är så stor. Frukosten var inget speciellt ,så gillar ni hotellfrukost så bo inte på Varin resort Vhttp://www.varinbeachresort.com/web2017en/index.php/standard-pages/how-to-make-reservation-en/i tog ett dopp i poolen och förflytta oss sedan till stranden . Där träffa ett svenskt par från Helsingborg . Vi tog en happy hour drink på eftermiddagen med dem på en trevlig bar. Kvällen blev det bara Billy och jag som gick ut och åt då James stekaren solat lite för mycket och fått solsting. Nästa dag hade vi bokat en halvdagstur med snorkling. Ny utmaning för mig rädd som jag är för vatten . Då vi bara var 5 styckna så fick jag extra mycket hjälp av snälla kaptenen som tog min hand och snorkla iväg med mig. Vilken känsla att se djurvärlden under vattnet. Alla dessa fina korallrev och fiskar i alla dess färger. Det var inte sista gången för mig inte. En väldigt trevlig dag. Världen är så liten även här träffa vi vänner från Vellinge Marcus o Lina alltid roligt när man träffar någon man känner och kan babbla lite . Kan behövas man lever väldigt nära varandra när man är borta i 3 1/2 vecka hihi.
Resten av dagarna gick vi våran upptäcktsfärder på morgnarna såg soluppgången vid 6.20 . Jag hitta en svensk som höll i yoga Yogalarsson https://m.facebook.com/yogalarsson/väldigt skoj och han var duktig så vi tre svenskar fick rört oss lite . Han har bott på Koh Lipe i 5 år så var intressant att få lite lärdom hur det är som svensk att leva i Thailand. Jag hade undrat t.ex om de hade skoltvång men de hade dem inte och det är dyrt att gå i skolan så redan som 7 åringar börjar man jobba på föräldrarnas restauranger , butiker . Han berätta även att för en svensk eller någon annan nationalitet är det inte populärt att starta något företag ,det de gör istället är att om man ger något tillbaka t.ex som yogainstruktören han jobba även på poohs bar och lärde personalen engelska då är det acceptabelt . Även som svensk är det väldigt dyra försäkringar men då hade han tur och kände en svensk läkare som hade klinik på ön. Jag blev även erbjuden jobb av Anders som han heter att hjälpa till som yogainstruktör i fyra månader. Fast jag är arbetslös tror jag inte min familj hade gillat det . Eller de hade de kanske ,fått lite lugn och ro. Så är du sugen flytta till Koh Lipe och jobba som yoga instruktör eller vet någon så kan de alltid ta kontakt med yogalarsson. Vi käka på en Italiensk och spansk resturang som omväxling och kan säga vi blev inte besvikna. Italienska Made in Italy made in italy restaurant Koh Lipe . Och den spanska The Boox the box koh lipe restaurant
Men nu börjar vår underbara semester gå till sitt ände . Nu skall vi tillbringa tre dagar med kompisar från Sverige Hasse och Pa ( som kommer från Bangkok) .

Koh Lipe

Varin

Snorkling i Koh Lipe

Solnedgång i Koh Lipe

Finaste ö utanför Koh Lipe

Min snorkelinstruktör

Soluppgång koh Lipe

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janet Forssell - 27 september 2021 08:44

Dag 13 Sista dagen är kommen innan vi beger oss hem. Åt frukost och prata lite med värdparet ,måste säga Google translate är en guldgåva då språket inte funkar de är ett så trevligt och hjälpsamt par som fixar och trixar. Men nu Jolly. Kan säga att...

Av Janet Forssell - 25 september 2021 23:46

Dag 12. Efter en fantastik frukost bar det iväg till olika champagne hus. Första området blir Oger. Och första stället blev Chinchilla P&F där fick vi smaka ett naturvin utan socker ett litet champagnehus men det låg ändå på 10e plats av 15 hus e...

Av Janet Forssell - 24 september 2021 13:27

Dag 11 Dags att packa ner för denna staden och ge oss iväg till vårt sista mål Champagne. Väl framme till b&b i Epernay så blev vi väldigt välkomna av paret ett supermysigt och bra boende. Kvällen fick bli en Italiensk restaurang då allt var fullb...

Av Janet Forssell - 23 september 2021 19:16

Dag 10 Ny dag med nya äventyr i Lyon på med sketcher skor och värktabletter och promenixa till en del av Lyon,målet var en Saluhall väl framme blev båda två lite paffa vi trodde det skulle vara som i Budapest med hängande kycklingar...... istället v...

Av Janet Forssell - 20 september 2021 16:54

Dag 8 Idag tog vi lite lugnt på förmiddagen med bad i poolen. Fick bli tåget in till Bordeaux då en söndag i månaden är det bilfritt i stan ,men spela ingen roll tar ca 15 minuter. Det blev en underbar dag med sol och mycket gång till alla dess fina...

Presentation


Hej! I den här bloggen kommer ni får se vad som händer i familjen Forssells liv, Janet, Billy, Felicia och James!
Vi bor i ett hus i en by som kalls för Vellinge, utanför Malmö.
På den här bloggen kommer ni få se vad som pågår på salongen Lady & Ka

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Janet Forssell


Ovido - Quiz & Flashcards